REMIT II
Dne 17.dubna 2024 bylo v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno nařízení REMIT II (nařízení EU č. 1106/2024), které nabývá účinnosti 20. dnem po uveřejnění, tedy 7. května 2024. Jde o významnou novelizaci nařízení REMIT (nařízení EU č. 1227/2011) upravující velkoobchodní obchodování s plynem a elektřinou v EU. Některé změny mají stanoven termín implementace v nařízení, pro některé změny (týkající se Inside Information Platforms a Registered Reporting Mechanism) bude termín implementace stanoven až v navazujících předpisech. Změny týkající se LNG nabývají účinnosti 1.ledna 2025. ACER v této souvislosti vydal první informace týkající se nových pravidel.
Mezi nejdůležitější změny v REMIT II patří:
1. Ustanovení zástupce v EU subjektem ze zemí mimo EU
Účastníci trhu ze zemí mimo EU, kteří uzavírají transakce, jež jsou reportovány ACERu, jsou povinni do 8. listopadu 2024 stanovit a zaregistrovat svého zástupce u národního dohledového orgánu ve státě, kde působí na velkoobchodním trhu s energiemi. Dle názoru ACERu je dostatečná registrace v jediném státě EU.
Pověření zástupce musí být písemné. Jeho cílem je usnadnit komunikaci mezi účastníkem trhu a dohledovými orgány v EU, zajistit poskytování informací a plnění rozhodnutí dohledových orgánů. Za tím účelem musí mít určený zástupce dostatečné pravomoci a prostředky, aby byla zajištěna účinná a včasná součinnosti s dohledovými orgány a komunikace s nimi.
Účastník trhu musí dohledovým orgánům dále oznámit jméno, e-mailovou adresu, poštovní adresu a telefonní číslo svého určeného zástupce. To dle sdělení ACERu bude prováděno přes systém CEREMP s výjimkou účastníků registrovaných v Itálii, Rumunsku nebo Slovinsku, kde bude třeba notifikovat přímo dohledový orgán.
Určením zástupce nejsou dotčeny právní kroky, které by mohly být podniknuty proti samotnému účastníkovi trhu.
Za účelem jednotné aplikace těchto povinností ukládá REMIT II ACERu, aby vydal stanovisko nebo doporučení týkající se ustanovení zástupce subjektu ze zemí mimo EU.
2. Sblížení definicí tržní manipulace a obchodování na základě vnitřních informací (Insider tradingu) s MAR
Ve snaze sblížit své požadavky s nařízením o zneužití trhu (MAR) rozšiřuje REMIT II definici tržní manipulace a insider tradingu. Pod rozsah tržní manipulace jsou zahrnuty mimo jiné praktiky "quote stuffing", "painting the tape" či "momentum ignition" i předání či poskytnutí nepravdivých nebo zavádějících informací ve vztahu k benchmarku. V případech, kdy se vnitřní informace týká procesu, který probíhá ve fázích, mají se za vnitřní považovat informace ohledně každé z těchto fází procesu stejně jako celý proces.
3. Rozšíření definice velkoobchodního produktu s energiemi (wholesale energy product)
REMIT II rozšiřuje definici velkoobchodního produktu s energiemi za účelem zlepšení dohledu a transparence obchodování s energiemi v EU. REMIT tak nově zahrnuje širší rozsah derivátů a smluv vztahujících se k energiím.
- LNG v definici zemního plynu: S ohledem na rostoucí důležitost na energetickém trhu EU je liquefied natural gas (LNG) nyní jmenovitě zahrnut v definici zemního plynu.
- Power Purchase Agreements (PPAs): V důsledku jednotného propojení denních a vnitrodenních trhů (single day-ahead and intraday coupling) REMIT II nyní postihuje PPAs, které mohou vést k dodávce produktu do Unie.
- Uskladnění plynu a elektřiny: Smlouvy a deriváty týkající se uskladnění plynu nebo elektřiny v EU jsou rovněž nyní zahrnuty mezi velkoobchodní produkty s energiemi.
- Rozšíření pokrytí derivátů: Deriváty týkající se elektřiny, které mohou vést k dodávce do EU v důsledku jednotného propojení denních a vnitrodenních trhů (single day-ahead and intraday coupling) spadají pod definici velkoobchodního produktu s energiemi. Fakticky jsou tak pod REMIT zahrnuty pokyny zadané ve státě mimo EU, který se ovšem účastní market couplingu a v tomto důsledku vedou k dodávce uvnitř EU.
4. Definice organizovaných trhů
Organizované trhy jsou nově definovány jako energetická burza, energetický broker, platforma pro energetickou kapacitu nebo jakýkoli jiný systém nebo zařízení, ve kterém zájmy mnoha třetích osob vedou k nákupu či prodeji velkoobchodního produktu s energiemi. Nová definice organizovaných trhů zajišťuje, že platformy, kde je obchodováno s kapacitou, jsou považovány za trh, a rovněž pod definici spadají systémy, kde jeden prodejce obchoduje s mnoha kupujícími nebo jeden kupující obchoduje s mnoha prodejci.
5. Požadavky na reporting
REMIT II se snaží pro ACER zlepšit monitorování trhu a dosáhnout ucelenějšího shromažďování údajů. Reportované údaje tak nyní zahrnují propojené trhy, nové vyrovnávací trhy, smlouvy pro vyrovnávací trhy, přidělené přenosové kapacity a produkty, které mají potenciální místo dodávky v Unii. Nově jsou rovněž reportovány informace o expozicích, podrobně rozepsané podle produktů, včetně mimoburzovních transakcí. Jelikož dle současného nastavení nelze mnohá data reportovat dle REMIT Implementing Regulation (nařízení 1348/2014), ACER uznává, že bude třeba toto nařízení změnit než mohou být nová data reportovány. K tomu by mělo dojít během příštích 12 měsíců.
Organizované trhy mají povinnost zpřístupnit ACERu údaje týkající se evidence pokynů nebo ACERu na vyžádání neprodleně poskytnout přístup k evidenci pokynů.
Na druhou stranu se zjednodušuje reporting pro účastníky trhu, když údaje z organizovaných trhů by měly ACERu zpřístupňovat příslušné trhy nebo třetí strany jednající jejich jménem.
6. Požadavky na algoritmické obchodování
REMIT II se přibližuje požadavkům na algoritmické obchodování, jak jsou upraveny v MiFID. Účastník trhu využívajícího algoritmického obchodování je povinen zavést účinné systémy a kontroly rizik, aby bylo zajištěno, že jeho obchodní systémy jsou odolné a mají dostatečnou kapacitu, podléhají příslušným obchodním limitům a omezením a brání zasílání chybných obchodních pokynů nebo jeho systémy nefungují způsobem, který může vytvořit nebo přispět k narušení trhu.
Účastník trhu musí mít rovněž zavedené účinné systémy a kontroly rizik, aby zajistil, že obchodní systémy budou v souladu s nařízením REMIT a s pravidly organizovaného trhu, ke kterému je připojen. Účastník trhu musí mít účinná opatření pro zajištění kontinuity provozu, aby se vypořádal s jakýmkoli selháním svých obchodních systémů, a zajistit, aby jeho systémy byly plně testovány a řádně sledovány.
Účastník trhu, který se zabývá algoritmickým obchodováním v EU, je povinen toto oznámit ACERu a dohledovému orgánu státu, kde je registrován. Toto oznámení se provádí přes CEREMP s výjimkou Itálie, Rumunska a Slovinska, kde je potřeba dohledový orgán notifikovat přímo.
K uvedeným povinnostem se vztahuje i pětiletá archivační povinnost na záznamy související s těmito povinnostmi.
7. PPAETs, oznamovací povinnost a povinnost identifikace
REMIT II přináší pojem "osoba, která v rámci své profese sjednává nebo provádí obchody" (PPAET - person professionally arranging or executing transactions), jíž se osoba, která se v rámci své činnosti zabývá přijímáním a předáváním pokynů nebo prováděním transakcí týkajících se velkoobchodních energetických produktů. K subjektům sjednávajícím obchody, které REMIT již upravoval dříve, tak přibývá regulace osob profesionálně provádějících obchody.
Jedná se tak o rozšíření okruhu subjektů regulace, přičemž ACER slibuje podrobnější objasnění povinností těchto subjektů při aktualizaci své ACER Guidance. S odkazem na dokument ESMA vztahující se k PPAETs působícím na kapitálovém trhu ACER očekává širokou aplikaci definice osob profesionálně provádějících obchody, přičemž ESMA za tyto považuje například investiční společnosti, obchodníky na vlastní účet (proprietary traders) a poskytovatele přímého elektronického přístupu (DEA providers).
Oznamovací povinnost: PPAET obchodující podle článku 16 MAR (obchodování na trzích), kteří současně uskutečňují obchody s velkoobchodním energetickým produktem (elektřina, plyn), které nejsou finančními nástroji, a kteří mají důvodné podezření, že pokyn k obchodování nebo obchod, včetně jakéhokoli jejich zrušení nebo změny bez ohledu, zda tak nastalo na organizovaném trhu či mimo něj, může porušit článek 3, 4 nebo 5 REMIT (insider trading, tržní manipulace, povinnost zveřejnit vnitřní informaci), mají povinnost toto podezření oznámit ACER a příslušnému národnímu dohledovému úřadu bez prodlení nejpozději však do čtyř týdnů ode dne, kdy se tato osoba o podezřelé události dozvěděla. Tato povinnost nabývá účinnosti dnem 8.listopadu 2024.
Povinnost identifikace: PPAETs mají povinnost vytvořit a udržovat účinná opatření, systémy a postupy k: (a) identifikaci potenciálních porušení článků 3, 4 nebo 5 REMIT; b) zaručit, že jejich zaměstnanci provádějící dohled nad obchodováním budou chráněni před jakýmkoliv střetem zájmů a budou jednat nezávisle, c) odhalovat a oznamovat podezřelé pokyny a obchody.
8. Platformy uveřejňující vnitřní informace (IIP) a registrované mechanismy pro hlášení obchodů - RRMs
REMIT II upravuje rovněž platformy uveřejňující vnitřní informace (Inside Information Platform – IIP) a registrované mechanismy pro hlášení obchodů (Registered Reporting Mechanism - RRM), přes které jsou ACERu reportovány pokyny a obchody. Ty budou ze strany ACERu licencovány a dohlíženy. Podrobnější pravidla budou stanovena Evropskou komisí v prováděcích předpisech.
9. LNG – reporting, cenová hodnocení a benchmarky
REMIT II dále upravuje povinnost účastníků trhu s LNG reportovat ACERu údaje o trhu s LNG. ACER bude provádět cenová hodnocení a benchmarky a dále tato hodnocení a benchmarky zveřejňovat.
10. Výkon dohledu, posílení pravomocí ACER
REMIT II nově zavádí vyšetřovací pravomoci ACERu (možnost onsite dohlídek, právo vyžádat si informace, právo uložit sankci) a upravuje vzájemnou pomoc mezi ACER a národními dohledovými orgány.
Národní dohledové orgány budou moci spolu uzavřít delegační dohody o přenesení pravomocí na ACER nebo na dohledový orgán jiného členského státu.
REMIT II rovněž stanovuje podrobnější pravidla a harmonizace sankcí, které národní dohledové orgány mohou uložit.