Workshop ACERu a Evropské komise k implementaci REMIT II konaný dne 11. června 2024

14.06.2024


Dne 11. června 2024 se konal společný workshop ACERu a Evropské komise k implementaci nařízení REMIT II. Prezentace z něj je již dostupná na stránkách ACERu. Nad rámec prezentace zaznělo množství informací k budoucímu přístupu ACERu a Evropské komise při regulaci velkoobchodního obchodování s energiemi.

V úvodu byly shrnuty hlavní změny, které REMIT II přináší, a nastíněna další práce na navazujících předpisech. Jelikož jedním z hlavních zájmů účastníků trhu je obsah a doba přijetí nového implementačního nařízení (REMIT Implementing Regulation, aktuálně nařízení 1348/2014), již v úvodu byla oznámena první data. Koncem června 2024 je plánován začátek veřejné konzultace, která bude trvat dva měsíce, implementační nařízení by pak mělo být vydáno příští rok.

Zajímavé informace padly při zodpovídání otázek účastníků workshopu:

  • Bude vydán delegovaný předpis pro algoritmické obchodování? Odpověď: Ne, k tomu není zmocnění v REMIT II. ACER nicméně může vydat k tomuto tématu guidelines.
  • Jaká je výhoda mít LNG benchmark jako samostatný nástroj? (pozn. Myšleno patrně v nařízení 2022/2576) Odpověď: Není to samostatný nástroj. Jeho zahrnutí do REMIT je z důvodu ustanovení jej jako trvalého nástroje. Jeho dosavadní úprava byla jen emergency measure platné pro rok nebo dva. Nejedná se tak o paralelní nástroje.
  • Žádáno vyjasnění ke smlouvám týkajících se uskladnění. Odpověď: Bude upraveno v implementačním nařízení.
  • Oznamování podezřelých pokynů a obchodů (STOR) – Odpověď: Jde o podobné povinnosti jako v MAR, které se týkají jiných produktů a vzájemně se tak doplňují. Uznáno nicméně, že mohou existovat malé překryvy.
  • Jak to bude s reportingem vodíku? Odpověď: Bude zahrnut v REMIT reportingu. Režim reportování bude sledovat vývoj trhu (doposud jde o mělký/nedospělý trh). Kdo a jak bude reportovat bude upraveno v implementačním nařízení. Vodík se dostane do režimu REMITu změnou nařízení, přibližně příští měsíc.
  • Kdy musí subjekt ze třetího států ustanovit zástupce v EU? Odpověď: Když začne reportovat obchody/pokyny.
  • Kdy bude updatována ACER Guidance? Odpověď: Přibližně na konci tohoto roku.
  • Co změna REMIT fee? Odpověď: Veřejná konzultace začne v červenci a bude trvat 6 týdnů.
  • Jak to bude s reportingem expozic? Odpověď: Je to spojeno s vodíkem. Komise se tím bude podrobně zajímat. Není ale důvod pro rozsáhlé povinnosti (definice, jaký formát, jak široce).
  • Je definice algoritmického obchodování v REMIT II stejná jako v MiFID II? Bude regulace v REMIT II kopií MiFID 2? Odpověď: V nařízení není zmocnění pro úpravu v delegovaném nařízení. Asociace varovaly před kopií režimu v MiFID, regulace musí zohledňovat odlišnosti v obou režimech.
  • Jak je to s aplikací REMIT II ve státech EHP? Odpověď: Dokud jej státy EHP neimplementují, neaplikuje se tam.
  • Jak je to s volbou RRM pro reporting ACERu a Elcomu? Odpověď: Povinnosti k Elcomu nejsou založené na REMITu. Účastník trhu si tak sám volí RRM pro reporting Elcomu.
  • Jak definujete osoby, která v rámci své profese provádí obchody (PPETS)? Co je myšleno prováděním obchodů? Odpověď: Jedná se o novinku, ACER bude přístup koordinovat s národními úřady a poskytne vysvětlení. Podezřelé pokyny/obchody je třeba hlásit do čtyř týdnů, ale může to být provedeno dříve. Nikdo není zvědavý na "false positive" hlášení.
  • Jak dlouho dopředu dá ACER vědět o kontrole na místě? Odpověď: V okamžiku, kdy stojí u dveří. Kontrola není oznamována dopředu. Pracovníci ACERu nejsou cvičeni v policejních a vojenských dovednostech.
  • Jak je harmonizován horní limit pokut? Odpověď: Horní limit rozsahu pokuty je harmonizován na minimální výši, tj. členské státy mohou stanovit vyšší horní limit.

Ohledně ustanovení zástupce účastníka ze třetí země: Pobočka je dostatečná (dalšího zástupce není potřeba), může se jednat o fyzickou i právnickou osobu (např. advokátní kancelář nebo konzultant), ustanovení může být v jiném členském státě než registrace podle REMIT I, ale je potřeba se v původním státě odregistrovat. Jedná se o odlišnou povinnost než byla registrace v REMIT I. Zástupce je zodpovědný za své chování, ne chování účastníka trhu. Účastníci z třetích států mohou být vyšetřováni v EU (není zde rozdíl mezi účastníkem z EU a mimo EU). REMIT II cílí na možnost vyšetřovat účastníka mimo EU, který je aktivní na trhu v EU.

Účastníky trhu byla zdůrazňována důležitost větší specifikace ohledně velikosti obchodu a prahové hodnoty pro určení, zda jde o vnitřní informaci. Reakce: Tato oblast je uváděna jako možná budoucí práce ACERu/Komise. Existuje více možností stanovení prahu (na úrovni členského státu / regionu / celé EU).

Jako zajímavost lze uvést výsledky ankety zorganizované v průběhu workshopu:

1. Většina účastníků workshopu vítá revidované nařízení REMIT s novými ustanoveními, která zohledňují vyvíjející se velkoobchodní trhy s energií v EU.

2. Většina účastníků workshopu vyzývá k transparentní a pravidelné výměně názorů se zástupci trhu v zájmu účinné a hladké implementace revidovaného nařízení REMIT. V tomto rámci je vítána nadcházející veřejná konzultace ACER o datech, které mají být ACER reportována podle nového prováděcího nařízení REMIT.

3. Většina účastníků workshopu podporuje požadavek účastníků trhu na časový harmonogram implementace revidovaných prováděcích aktů a aktů v přenesené pravomoci, který odráží změny v systémech, procesech a postupech, které musí účastníci trhu provést.

4. Většina účastníků workshopu vyzývá Evropskou komisi, aby považovala prováděcí nařízení za "živou záležitost", která se vyvíjí s cílem řešit nové výzvy a podmínky na trhu.

5. Většina účastníků workshopu souhlasí s návrhem účastníků trhu předvídat zjednodušený proces schvalování pro existující RRM a IIP, které prokázaly, že splňují požadavky ACER podle předchozího právního rámce.

6. Většina účastníků workshopu vyzývá Evropskou komisi a ACER, aby zvážily možnost optimalizace procesu hlášení dat při revizi prováděcího nařízení REMIT tam, kde je to proveditelné.

7. Většina účastníků workshopu vyzývá Evropskou komisi a ACER, aby řádně vzaly do úvahy, že nové požadavky nebo požadavky v nadcházejícím prováděcím nařízení a aktech v přenesené pravomoci jsou přiměřené příslušnému účelu.

8. Většina účastníků workshopu uznává nové vyšetřovací a donucovací pravomoci ACERu a vyzývá ACER a vnitrostátní regulační orgány, aby se vyhnuly dvojité práci a paralelním vyšetřováním.

9. Menšina účastníků workshopu vítá zahrnutí finančních nástrojů do analýzy potenciálních porušení REMIT.

10. Většina účastníků workshopu vyzývá energetické a finanční úřady, aby dále spolupracovaly na zajištění hladké implementace nové regulace.

© 2025 JUDr. Ing. Barbora Šťastná, advokátní kancelář, Římská 527/22, 120 00  Praha 2, Vinohrady                                             Odměna   Pro spotřebitele   GDPR
 
 
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!